Kléméns nezpochybňoval autenticitu Ježíšových výroků v evangeliu, vyhýbal se však zařazení díla mezi ostatní uznávané spisy. Na apokryf se totiž odvolávali enkratité (zdrženlivci), raně křesťanská skupina odmítající konzumaci masa, alkoholu a vyhýbající se pohlavnímu styku (tím i plození dětí). Jedním z nejvýznamnějších enkratitů byl Julius Kassianus, žák gnostika Valentina. Církev odsoudila enkratity jako heretiky a šíření apokryfu se snažila aktivně bránit.
I když jsou naše znalosti o evangeliu velmi omezené, můžeme s jistotou tvrdit, že podporuje sexuální askezi a teologicky ji obhajuje jako cestu vedoucí k překonání rozdílů mezi mužem a ženou a k přerušení koloběhu zrození a smrti (srovnej Ga 3,26-28 a 1K 12,13).
Enkratité věřili, že je možné sjednotit nesmrtelný boží obraz rozdělený hříchem a navrátit lidstvo do původního androgynního (oboupohlavního) stavu. Tento přechod do nového duchovního rozměru existence symbolicky vyjadřuje křest. Ve jménu Krista vzniká „nový člověk“, který není „mužem ani ženou“.
Ježíšovy výroky v evangeliu vycházejí z biblického příběhu o stvoření Adama a Evy, o jejich pádu a vyhnání z ráje. Jednota prvotního člověka byla narušena stvořením ženy. Podobnou interpretaci lze vystopovat například ve Skutcích Tomášových (kap. 44) a v Tomášově evangeliu (log. 37 a 114).
Kléméns Alexandrijský, Stromata III.
ZLOMEK 1
Pán řekl Salómé, když se ho ptala, jak dlouho bude smrt při síle: „Dokud vy ženy budete rodit děti.“ Ne proto, že život je nějaká nemoc a stvoření zla, ale, jak ukazuje posloupnost přírody, ve všech případech po vzniku následuje zánik.
ZLOMEK 2
Avšak ti, kteří se sami staví proti božímu stvoření kvůli zdrženlivosti, citují slova, která byla řečena Salómé a o nichž jsem se už dříve zmínil. Jsou obsažena, domnívám se, v Evangeliu podle Egypťanů. Říkají totiž, že sám Spasitel řekl: „Přišel jsem, abych zrušil skutky ženství.“ Ženstvím je míněna žádostivost, skutky pak vznik a zánik.
ZLOMEK 3
Jelikož uvedený výrok odkazuje ke konci, je opodstatněné, když se Salómé ptá: „Dokdy budou lidé umírat?“ O lidech však Písmo někdy hovoří ve dvojím smyslu: Někdy o tom, který je viditelný, jindy o duši a někdy míní toho, který je ve stavu spasení a jindy ne. Hřích je pak nazýván smrtí duše. Proto také Pán záměrně odpovídá: „Dokud budou ženy rodit.“
ZLOMEK 4
Proč ale tihle, kteří procházejí všechno raději než skutečnou moc evangelia, nepokračují citací zbývající části, která byla řečena Salómé, když pravila: „Udělala jsem dobře tedy, že jsem nerodila děti?“ (jako by rození nebylo správné přijmout). Pán ji odpověděl a řekl: „Jez každou bylinu, ale tu, v níž je hořkost, nejez.“
ZLOMEK 5
Když se Salómé otázala, kdy budou známy věci, na něž se ptá, Pán odpověděl: „Až pošlapete šat studu a dva spojíte v jedno a mužské s ženským, nebude mužské ani ženské.“ Především – tento výrok není ve čtyřech evangeliích, která nám byla dána, ale v tom podle Egypťanů.
(Zajímavé pro srovnání: Tomášovo evangelium log. 22 a 37 a Filipovo evangelium 44 a 58)
KE STAŽENÍ: Evangelium Egypťanů (formát pdf)
Zdroje:
– Nakladatelství Vyšehrad (J. Dus, P. Pokorný: Neznámá evangelia – Novozákonní apokryfy I.)
– Early Christian Writings (Gospel of the Egyptians)
– Early Christian Writings (Gospel of the Egyptians – English Translation)
– Early Christian Writings (Julius Cassianus)
– Wikipedia (Greek Gospel of the Egyptians)
Další články v rubrice:
- Cesta k harmonii za zpěvu tibetských mís
- Česká republika je nejvíce ateistickou zemí v Evropě, v celosvětovém srovnání ji překonaly jen Čína a Japonsko
- Kóany aneb jak uvidět mrtvou kočku v kapce rosy
- Konfucius: Rozhovory (úryvky z knihy)
- Tomáš Keltner: Děti jsou vtělení andělé
- Ze staroindického mudrosloví (úryvky z knihy)
- Bojíte se smrti?
- Poselství šamanů – nové objevování staré moudrosti
- Kniha Tomášova
- Gnostické spojení